Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/damkjaerinspire.dk/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 5586
Stop negative tanker, der tynger dig ned - Damkjær Inspire

Negative tanker kan både overvindes og tænkes om.

Vi har hver mellem 40.000 og 60.000 bevidste tanker dagligt,så naturligvis vil nogle af dem være negative.

Mange går rundt og bekymrer sig, men nogle gange er det helt unødigt. Forskning viser, at

  • 85%af vores bekymringer får et positivt eller neutralt resultat
  • 80%fortæller, at de klarede en krise bedre end forventet

Når vi hænger fast i de negative tankespiraler udsætter vi os selv for øget angst, depression og følelser af magtesløshed.

Og hvad kan du så gøre konkret mod negative tanker???

Udfordre!

Som en ting kan du udfordre den negative tanke. Er det virkelig rigtigt, det du tænker? Hvad er beviset? Hvis du tænker over noget negativt, der er sket, så forsøg bevidst at finde en anden forklaring på, hvorfor det er sket, end den, der giver dig en negativ tanke.

Omformulér!

Læg mærke til, hvad du siger til dig selv. Ville en der holder af dig tale sådan til dig? Omformuler dine tanker så de udtrykker den respekt og tillid som du fortjener. En god ven vil have medfølelse med dig, hvis du oplever noget negativt og fortælle, at det jo sker for os alle, frem for at fortælle dig, at du er en jubelidiot.

Og …

Tag det ikke personligt!

Forsøg at se på negative oplevelser som uheldige situationer, der ikke er rettet mod dig personligt, selvom du oplever dem personligt. Hvis du ikke fik jobbet, så er det ikke fordi du ikke er god, men fordi en anden passede endnu bedre ind, end du ville have gjort.

Husk også at…

Det går over igen

Det negative er sjældent permanent. Hvad der så end sker lige nu, så skal det nok gå over. Vær f.eks. bevidst om at tænke ”Ok, det er ikke fedt lige nu, men det er snart overstået/glemt om en uge” eller noget lignende.

Eller …

Prøv at meditere

… om ikke andet, så bare kort. Fokusér på nuet og tag 8-10 dybe, regelmæssige indåndinger.

 

Du kan træne hjernen til ikke at se sort først

Spørg dig selv …

Var det egentlig kun negativt, eller kom der også noget godt ud af

den negative oplevelse? Hvis du blev fyret, fik det dig måske til at

reflektere og finde et job, der giver mindre stress og mere tilfredshed?

Hvis du skændtes med din ægtefælle, har i nu måske større forståelse

for hinanden og et bedre ståsted for at skabe noget godt sammen?

Efterhånden vil du måske komme til forståelsen af, at der sjældent sker noget negativt, uden at der også er noget positivt gemt i det. Så hvis du ved, at du alligevel kommer til at se det negative som delvist positivt – eller neutralt – hvorfor så ikke gøre det fra starten af? Prøv, næste gang du har en negativ oplevelse, at sige til dig selv: ”Gad vide hvad der kommer godt ud af det her?”

Accepter balanceret negativitet

Og så er det også vigtigt at huske, at negative tanker jo er en naturlig del af livet. Man kan lære at tøjle dem, så de ikke fylder for meget, men hvis alt var positivt, så ville vi holde op med at opleve det som positivt. De negative ting er også krydderi på tilværelsen, men skal som alle andre krydderier balanceres.

Studier viser, at mennesker, der fokuserer alt for meget på at undgå negative følelser faktisk bliver mindre lykkelige end de var før. Altså; alt med måde. Men, det at acceptere sine negative følelser kan også være med til at skabe en positiv udvikling.

Og så kan du også …

Kontroller din egen retning!

Det gø du ved at passe på, når du sammenligner dig selv med andre. Faktisk viser undersøgelser, at de mennesker der ofte sammenligner sig med andre, oftere oplever misundelse, skyldfølelse, fortrydelse og behov for at være i forsvarsposition. Ikke hensigtsmæssigt!

Og hvis du alligevel sammenligner, så prøv indimellem at sammenligne dig med nogen, der er mindre heldigt stillet end dig selv. Det kan give en forståelse af, at problemerne alligevel ikke er så altoverskyggende.

Brug dine stærke sider!

Du kan arbejde bevidst med at identificere en af dine personlige styrker og bevidst finde en ny måde at bruge den, f.eks. i en uges tid. Er du f.eks. meget kreativ, så prøv at bruge det på nye måder. Det udfordrer hjernen og skaber nye positive følelser.

Eller du kan …

Hente inspiration i simple værktøjer der virker:

Skal du have mere håndgribelige forslag til at tage de negative tanker i opløbet. Så prøv f.eks. at

  • Gå en tur
  • Dyrk yoga – find f.eks. en instruktion på youtube.
  • Kast dig ud i en gang hård fysisk træning med høj puls
  • Lyt til energisk, opløftende musik
  • Find noget du kan distrahere dig selv med, eller
  • Afsæt hver dag 5 minutter til at bekymre dig. Lav for in skyld gerne en list, hvor du skriver dem ned i kort form. Og fortæl så dig selv resten af dagen, at de negative tanker hører hen til ”bekymringstiden”, så du ikke kan beskæftige dig med dem nu.
  • Hvis der er noget tungtvejende, så afsæt 20 minutter dagligt og skriv grundigt. Psykologer ved Texas Universitet har vist, at man så tænker mindre på det resten af tiden.
  • Det kan også virke at du skriver tingene på et stykke papir, som du så river i stykker, krøller og smider i skraldespanden.

… eller ændre hjernens opfattelse af bekymringen!

Lav din bekymring om til noget vrøvl!

Ja, det kan lade sig gøre. F.eks. ved at gentage slagordene igen og igen med en fjollet tegneseriestemme. Hvis du siger ”der er umuligt at nå” 12-15 gange med din bedste Mickey Mouse stemme, så påvirker du din hjerne til at synes, at det alligevel ikke passer, men er noget vrøvl.

… eller lad kroppen påvirke din hjerne!

Du kan også afprøve ”Få-varmen” teknikken, hvis du føler dig ensom eller afvist. Forskerne har påvist, at det er de samme dele af hjernen der aktivers, både når du oplever psykisk og fysisk varme, så derfor kan et varmt bad faktisk hjælpe dig over de værste følelser her.

Eller du kan simpelt hen rive dig selv løs fra de øjensynligt uendlige bekymringer ved at skifte fysisk miljø. Nye påvirkninger og nye synsindtryk giver nye tanker, så nogle af de eksisterende kan sættes på pause eller stoppes helt.

Men allervigtigst …

Øv dig, og hav tålmodighed med dig selv

Det tager tid at lære at tøjle sine negative tanker, så tilgiv dig selv, når det ikke går helt så godt som du kunne ønske, og vær tålmodig med dig selv.

Som du kan se, er der masser af ting man selv kan gøre for at styre sine negative tanker. Jeg håber, at du kan bruge bare et par af rådene og vil gerne høre, hvad der har virket for dig, så send mig gerne en mail og fortæl om dine oplevelser.

Pøj, pøj og smil, smil,

Lene Damkjær