Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/damkjaerinspire.dk/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 5586
Sukkers hemmelige identitet - Damkjær Inspire

Man siger, at “Kært barn har mange navne”. Hvis det er rigtigt, så er sukker et meget, meget kært barn.

Ud over life- og businesscoaching har jeg specialiseret mig i stresscoaching, og er meget opmærksom på, hvorledes afhængighed eller overfølsomhed overfor sukker kan påvirke psyken. Ofte med de samme symptomer som ved stress eller depression. Hvis du vil vide mere om denne kryptiske mekanisme, så læs mit tidligere blogindlæg her.

Jeg leder efter sukker i al mad, og er overrasket over, så meget der er i næsten alt. Og lovgivningen giver producenterne godt spillerum til at camouflere sukkeret under en lang række alias’er. Du får her en liste over de navne jeg har fundet indtil videre. Alle disse navne dækker over produkter, der i bund og grund påvirker din krop, på samme måde som sukker:

Ahornsirup, rissirup, brunt sukker, bygmalt, daddelsukker, dextrin, dextrose, flormelis, fructo-oligosaccharider, frugtjuicekoncentrat, glactose, glucose, fruktose, lykasin, granuleret sukker, honning, hvidt sukker, invertsukker, lactose, lactitol, majssirup, maltodextrin, maltose, mannitol, sorbitol, xylitol, maltitol, melasse, mikrokrystallinsk cellulose, maltitolsirup, isomalt, polydextrose, pudderrsukker, rosinsaft, rosinsirup, rødbedesukker, råsukker, sucanat, sucrose, sukkerrør, sukkerrørssaft, turbinado-sukker, rappadura, muscovado, farin og i der hele taget ting, der ender på -ose.

En skrækindjagende liste, for mennesker som jeg, der er overfølsomme overfor sukker.

Og med sådan en liste over ting, der bør undgås, hvad kan man så søde med i stedet for?

Jeg har indtil nu sammensat en kort liste over “ikke-energi-givende” erstatninger, der omfatter:

Acesulfam k, cyclamat, sakkarin, thaumatin, neohesperidin dc, sucrolose og stevia. Også aspartam hører til i denne gruppe, men mulige følgevirkninger er så mange og så negative, at jeg ikke vil anbefale at bruge det.

En uhyggelig kort liste, men trods alt bedre end ingenting. Skulle nogen af jer derude have fundet andet, så giv mig gerne besked. Jeg håber, at disse informationer kan hjælpe flere til at smide sukkeret over bord og få mere ro i sindet. Har du brug for en på sidelinjen til at støtte dig i at bryde gamle vaner, så kan du her læse om mulighederne indenfor coaching. Jeg arbejder både med privatpersoner og virksomheder.

Smil,

Lene